EDUQUEM PER FRUSTRAR?
"A en Joan tenia de tot: mòbil, la Play Station 4, la X-Box, un ipad Pro... Tecnològicament era molt complet. De fet, tot just d'ahir, després d'una bona plorera, va aconseguir la reserva per a la nova consola que sortirà aquest Nadal. No es pot ser més feliç. I sobretot, cal cuidar que aquesta felicitat no es trenqui amb aquesta paraula que els pares d'en Joan no gosaven pronunciar. Aquesta paraula frustrava a en Joan. I els seus pares no volien frustrar el seu fill, i menys als 7 anys."
Bé, aturem aquesta història de por. De por... a no dir la paraula, molt curteta ella, però que sembla que la família d'en Joan no s'atrevia a dir. Efectivament, la paraula era... no.
A la propera trobada FEAC reflexionarem sobre consumisme, reflexionarem sobre la frustració. De fet, la Natàlia Quintana ha realitzat aquest expressiu (sinó terrorífic) cartell que ben segur no deixarà indiferent ningú.
La frustració està relacionada amb les expectatives. Les expectatives no són sinó esperances. Les esperances van lligades a desitjos i a somnis. Somiar és bo. Viure la realitat... necessari.
En parlarem aquest proper dimarts en aquest FEAC obert a tothom que vulgui venir (sigui o no de a família salesiana d'Horta), us hi esperem (i ens "consumeix" l'espera).
Butlletí FEAC núm. 85 Educació infantil
Butlletí FEAC núm. 85 Educació primària
Butlletí FEAC núm. 85 Educació secundària
Butlletí FEAC núm. 85 Créixer en la Fe
Butlletí FEAC núm. 85 Educació infantil
Butlletí FEAC núm. 85 Educació primària
Butlletí FEAC núm. 85 Educació secundària
Butlletí FEAC núm. 85 Créixer en la Fe
Algunes vies per a educar a superar la frustració en un@ fill@ (i algun@ adult@...):
1. Aprendre dels fracasos per a no veure’ls com un fet negatiu, sinó una forma de com no s’han de fer les coses (i canviar el que calgui).
2. Evitar la sobreprotecció i convidar-los a fer les coses ells mateixos, encara que no surtin com nosaltres voldríem.
3. No cedir al xantatge que significa la ràbia davant la frustració, cal aprendre a gestionar les emocions més positivament.
4. Aprendre a perseverar i a no rendir-se ni renunciar als seus somnis davant les dificultats.
5. Parlar amb ells i raonar sobre el seu comportament, acordant i pactant normes que portaran a una autodisciplina.
6. Ser coherents també amb el nostre exemple davant de les nostres pròpies frustracions.
7. No voler donar-li tot allò que nosaltres no vam tenir (i que pel que sembla la frustració encara dura…): no hi ha dues persones iguals, i cap persona pot (ni necesita) tenir-ho tot. Consum responsable.
8. Obrir-los els ulls al món, i fent-los veure (i viure si és posible) que hi ha altres realitats que ens poden ajudar a valorar i situar la pròpia.
9. Educar-lo en la responsabilitat i l’empatia: l’esforç propi i la comprensió envers els altres obren els ulls i relativitzen la frustració.
10. Estimar-los. I que ho sàpiguen, ho notin, ho respirin perquè també aprenguin a estimar els altres. A estimar s’aprèn estimant (per sobre de les coses materials). No té preu.
Bibliografia:
Audio:
_________________________________________________________________________________
17 d'octubre de 2017
EL MÓN VIRTUAL D'UN@ FILL@ EL 2017 ( I EL NOSTRE! )
Avui a la primera trobada FEAC del curs hem parlat, tal com havíem anunciat del món d'un@ fill@ el 2017, un món on les Tecnologies de la Comunicació i la Informació (TIC), i més específicament les xarxes socials, hi són molt presents.
Clar que el món que volíem descriure no és només d'un@ fill@ nostr@. També és el nostre món.
Fent servir la gamificació, hem triat aquest kahoot. Per molts, la majoria, ha estat el primer kahoot que feien. No serà l'últim. A través d'aquesta eina hem reflexionat força sobre les diferents xarxes socials, la seva indicidència, el seu ús, la seva presència.
Hem pogut també veure algunes pistes sobre com educar aquest@ fill@ i també la part que ens correspon a nosaltres com a escola i, sobretot, com a família.
Aprofitant l'avinentesa hem vist com cal fer servir els sentits que cal en cada moment (si cal escoltar, no fem cas al que veiem per exemple: "mireu a la dreta", "mireu a l'esquerra"...). També hem parlat de la necessitat de ser honestos, i fins i tot de veure que ensenyant a un@ fill@ podem aprendre i millorar nosaltr@s mateix@s.
Aprofitant l'avinentesa hem vist com cal fer servir els sentits que cal en cada moment (si cal escoltar, no fem cas al que veiem per exemple: "mireu a la dreta", "mireu a l'esquerra"...). També hem parlat de la necessitat de ser honestos, i fins i tot de veure que ensenyant a un@ fill@ podem aprendre i millorar nosaltr@s mateix@s.
Molt interessants han estat totes les intervencions de mares (majoria habitual) i pares (presència menor però constant i també igualment molt valuosa). Són aquestes reflexions les que donen vida i sentit al que pretenem des del FEAC: establir ponts de comunicació, confiança i aprenentatge entre les persones que estimem els vostres fills i filles, els nostres alumnes.
Hi ha més per dir i ho podeu comentar: opinions, crítiques, idees, suggeriments... Seran tots benvinguts. Seran tots FEAC. Ens hem allargat més del que pensàvem amb el tema, esperem que hagi valgut la pena.
Moltes gràcies, un cop més. Hi confiem, és mutu. Sense por, amb informació.
10 d'octubre de 2017
NOU CURS, NOVES IL·LUSIONS, NOVES TECNOLOGIES EN FAMILIA
Un any més comencem el curs FEAC. Enguany treballa en Aprenentatge basat en Projectes, noves tecnologies com el Kahoot, l'Edpuzzle, l'Edmodo, el Classroom... fer la Flipped Classroom... quin mareig, oi?
Bé, algunes potser ja són conegudes, altres menys, altres gens. En realitat es tracta de seguir educant, transmenten valors, amb nous mètodes que sembla que s'apropen més als nens i nenes, noies i nois, que tenim a l'escola: els vostres fills i filles.
Però no tot és la tecnologia, seguirem parlant, potser tot utilitzant-la de vells temes que torner i de nous de sorgeixen. Seguirem reflexionant sobre com l'adolescència no és cal malaltia, però la podem començar a treballar, amb bons hàbits, des del parvulari. I veurem la importància del cicle mitjà, la dificultat del cicle inicial i la importància del cicle superior per arribar a fer una ESO on, sobretot, l'alumne, la noia o el noi que tenim a l'escola, sigui capaç de desenvolupar al màxim les seves capacitats i la seva responsabilitat. Equilibri en moviment, l'educació ho té.
Bon FEAC 2017-2018!!!
Butlletins de les diferents etapes:
Butlletí educació infantil número 84
Butlletí educació primària número 84
Butlletí educació secundària número 84
Butlletí créixer en la fe número 84
25 de maig de 2017
10.000 VISITES
Aquest dimarts 23 de maig, vigília de Maria Auxiliadora, vam fer la darrera reunió FEAC d'enguany als Salesians d'Horta. Satisfets amb la participació de les assistents (hi havia un sol pare a banda dels conductors masculins). Molt d'agrair els seu interès, seguiment i intervencions: són la riquesa del FEAC.
Vam començar reflexionant sobre què observem, com observem, què veiem, què no veiem. Allò que observem (a casa, a la feina, amb els fills o filles, amb la parella) té molt a veure amb el que busquem, i busquem allò que creiem que trobarem. Vam reflexionar a partir d'un parell de videos que passem a compartir.
Realment llegir els subtítols pot fer baixar l'atenció, però admetem que mirem el que creiem que hem de mirar...
Un cop passem per aquesta experiència comencem a obrir una mica la ment. Bé, potser només una mica. Temps al temps...
Un cop passem per aquesta experiència comencem a obrir una mica la ment. Bé, potser només una mica. Temps al temps...
A continuació vam començar una dinàmica en tres parts que ens va fer reflexionar sobre l'escola, el que ens suggeria com a simple paraula, el que hi pensàvem després de fer-ne un petit judici que veure-ho més avall i finalment el que demanàvem per a les nostres filles i fills.
Per finalitzar, i com recomanem sovint des del FEAC, una mica de visualització, de reflexió... I tal com vam comentar... què ens vam dir fa uns anys i valdria la penar recordar per, potser, recuperar-ho i recordar moltes de les coses bones que tenim com a mares i pares.
Bon final de primavera a tothom, encara que l'estiu sembla que ja ha arribat. I si heu arribat fins aquí també podeu comentar i desitjar també un bon final de curs i una abraçada FEAC a tothom. Why not?
Gràcies i, no deixeu d'observar (i de ser conscients del que observeu en els altres...).
PD: el títol? Per a persones observadores. Hem superat les 10.000 visites a aquest blog. Gràcies i felicitats compartides!!!
23 de març de 2017
UNA PRIMAVERA COMPROMESA
En aquesta nova trobada FEAC parlarem de compromís i voluntariat. Aquestes dues paraules van més lligades del que pot semblar.
La vida és plena de compromisos. Com a mares o pares estem compromesos amb els nostres fills i filles, és una evidència. Actuem d'acord amb aquest compromís. Difícil trobar un compromís més gran que aquest, oi?
I l'europea? Perdó, i el voluntariat? Doncs el voluntariat també va lligat a ser mare o pare. Més enllà que siguem els progenitors, som mares o pares perquè volem, perquè tenim un compromís i el fem realitat dia a dia sense esperar cap compensació... econòmica. Cert és que hi ha d'altres compensacions que no es paguen amb diners. Hi ha coses que no es poden comprar. Veure créixer la nostra filla o el nostre fill com la persona que és i respectant allò que pot arribar a ser i fer... no té preu.
I elles i ells... quan poden començar a tenir un compromís? I a fer un voluntariat? Doncs contrariament al que pensem, molt més aviat del que pensem. En aquesta nova trobada FEAC veurem com poden aprendre a ser compromesos i coherents des de ben petits. També poden créixer participant en algun voluntariat més aviat del que pensem...
Gràcies també pel vostre compromís amb el FEAC... tot un bon exemple!!!
Butlletí Educacio Infantil núm. 81
Butlletí Educacio Primària núm. 81
Butlletí Educacio Secundària núm. 81
Butlletí Educacio Primària núm. 81
Butlletí Educacio Secundària núm. 81
_________________________________________________________________________________
22 de gener de 2017
EL FEAC NO S'ATURA
De nou una nova jornada FEAC oberta a totes les famílies de l'escola!!!
El tema per a Educació Infantil comença amb aquesta frase: "Quina vergonya". El tema girarà al voltant que l’educació comença a casa... I voleu una interessant reflexió sobre el sentiment de vergonya podeu llegir a la pedagoga Anna Ramis a Annaramis.cat
A Educació Primària parlarem de responsabilitat familiar, i el text inicial veure-ho que porta per títol una frase que potser haurem sentit : “És que jo, pares, no em vull fer gran”. Tot un repte...
A l’Educació Secundària la frase és prou enigmàtica: “Els vaixells estan més segurs al port; el problema és que no estan fets per això”. I a partir d’aquí reflexionarem sobre Responsabilitat, normes i família. Pot ser més interessant?
Us hi esperem!!!
_________________________________________________________________________________
21 de gener de 2017
AMB ENTUSIASME, CARINYO I ALEGRIA...GRÀCIES VICTOR KÜPPERS !!
El passat 15 de desembre, tal com estava anunciat en un post anterior vam poder gaudir d'escoltar en Victor Küppers en una xerrada memorable que on vam riure, reflexionar, pensar i treure moltes conclusions i deures a compartir com a Família Escola Acció Compartida.
Realment va valer la pena. Tothom va respectar el seu prec de no gravar la seva intervenció. Tothom va sortir amb algunes de les seves frases, paraules i reflexions ben gravades al cor i/o al cap. En resum va recomanar dedicar temps amb carinyo i alegria en tot allò que fem, sobretot a allò que fem amb qui més estimem, i per aquí arribem també fàcil al centre del FEAC: els vostres fills i filles, els nostres alumnes.
Moltes gràcies a tots els qui vau venir i, naturalment, gràcies Victor Küppers!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada